Közvetítés a Semmiről
Egy emlékezetes performansz hiteles kronológiája: közvetítés percről percre. Markovits Teodóra
posztmodern bűvészinas helyszíni tudósítása
Balla D. Károly A SEMMI APOTEÓZISA című performanszáról az ungvári
Archipenko teremből 2007. február 27-28-án. Az előadás részletes programja és tartalmi kivonata »
itt olvasható. De lássuk, mit tapasztalt az, aki jelen volt az Archipenkóban:
febr. 27. reggel
Jó reggelt,
szervusztok, Markovits Dóra vagyok. BéDéKá hosszas unszolására
elvállaltam ezt az online blog-közvetítést. Kaptam jelszót az oldalhoz,
így egyenesen ide fogom írni holnap este a kronológiát.
BéDéKá
azt mondta, olyan médiumot szeretne - engem -, aki kritikával közvetít,
meglátja az előadás gyengéit. Nekem elég éles a nyelvem, mondta, de
mégsem vagyok sem felületes, sem rosszindulatú. Ezért képes vagyok,
mondta, a tényszerű, de mégis élvezetes közvetítésre. Vagy nem, mondom
én. De majd meglátjuk. Legközelebb már élesben.
febr. 28. 18.10.
BéDéKá
kért, hogy jöjjek fél órával korábban beüzemelni a laptopomat, ehhez
képest eléggé idegesítő, hogy a terembe nem mehetek be sem én, sem a
szép számmal összejött közönség. Az üres előtérben kell várakoznunk.
Leültem az egyetlen székre és kinyitottam a laptopomat. A mikrohullámos
internetkapcsolat működik itt is, ezért pötyöghetek.18.22.
Kicsit
idegesek a várakozók, mert még mindig nem lehet bemenni. Ez vagy
százszor ki is van írva. Már mindenki végigolvasta azt a 17
kirajzszögezett papírt, amelyek mindegyikén ugyanaz a szöveg, tömbösen,
de pontokba szedve. Az elsőben a rendezők sajnálatukat fejezik ki
amiatt, hogy az előadás színterét csak a kezdés pillanatában tudják
megnyitni előttünk. A második pontban kérik, hogy addig is teljes
intenzitással várjunk Godot-ra. A harmadikban pedig bejelentik, hogy
ezen a helyen fog megnyílni az előadás kísérőrendezvénye, Szilágyi
László megfestetlen képeinek a tárlata.
Utóbbira a legkisebb
előkészület sem utalt és az előadóterem felől sem mutatkozik semmilyen
mozgás, egyetlen szervezőt vagy résztvevőt nem látok közel s távol. Fel
is merült bennem a gyanú, vajon nem lehetséges-e, hogy A Semmi
apoteózisát egy elmaradt előadással, meg nem tartott rendezvénnyel
akarta-e BéDéKá bemutatni. Idecsődített jó sok embert, ahol aztán nem
történik semmi, vagyishogy ahol éppen A SEMMI történik. És mi ehhez
szolgáltatunk szánalmas asszisztenciát.
18.42.
Pontban 18.30-kor
kicsit gyengébb lett a világítás az előtérben és az egyik üres falra
kivetítették nekünk BéDéKát, aki ekképpen szólott hozzánk:
„Godot úr megbízásából közlöm, hogy ma este nem jöhet, de holnap feltétlenül eljön.” Akkor mégiscsak átverés, gondoltam, mehetünk haza.
Ám váratlanul felgyulladt a világítás az előtér és az előadóterem közti
átjáróban, szemben egy üres képkeretre esett a csalogató sárga fény.
Megindultunk arra, és a forduló után egy szárnyas ajtó méretű
kifeszített lepedővászonba ütköztünk. Malevics Fekete négyzete volt
ráfestve. Az utánunk érkezők egyre jobban rányomtak minket a
vászonra, amely egyszer csak hosszában felhasad, és mi a hasítékon
keresztül szinte beestünk az előadóba, a voltaképpeni Archipenkóba.
Az tök üres terem kis emelvényén, legnagyobb meglepetésünkre, Balla Dé
már javában beszélt, úgy festett, valamely okfejtésének éppen a vége
felé tart. Mindenki igyekezett minél gyorsabban és csendesebben
elfoglalni a helyét. Eközben az előadó ránk sem hederítve rutinosan
lezárta gondolatmenetét, utolsó szavai, ha jól idézem fel, ezek voltak:
„A létező műrészletek közti hiányokat előbb megtöltjük saját
szövegünkkel, majd épp a pillérül szolgáló eredeti létezéseket
eltávolítva súlyosbított hiányt hozunk létre. Ezzel a hiányzó kezű torzó
befejezi önteste megmintázását.” Ezek után megköszönte a figyelmet és a
hátsó ajtón kigurult a teremből. A közönség fél percig
döbbenten ült a helyén, majd zavartan mozgolódni kezd. 2 percet kell
várni az első bekiabálásokra („Mi ez a baromság? – Hülyét csinál
belőlünk! – Baszom az ilyen performanszot!), ötöt a füttyégésre és
szórványos tapsokra, és hét teljes perc telt, míg ketten felálltak a
helyükről. De ők sem mentek el, kicsit álldigáltak, majd visszaültek. A
9. percben befejezem ezt a jegyzetet. Most várom, hogy mi lesz.18.46.
Teljes
10 percen át nem történt semmi. Néhányan szedelőzködni kezdtek és a
kijárat felé indultak. De a Malevics-résen már nem tudtak kilépni, mert a
hasítékban megjelent Mácsai Pál. A szökni próbálók visszaiszkoltak a
helyükre, a művész felment a kis emelvényre (mire spontán taps tört ki),
felütötte a magával hozott könyvet, kínosan sokáig lapozott benne, majd
végre megtalálta, amit keresett. „Örkény István: Üres lap” – mondta be a
szerzőt és a címet, majd óráját nézve mély átéléssel hallgatni kezdett.
Pontosan egy perc múlva (na ja, „Egyperces novellák”) felolvasta a
lábjegyzetet és meghajolt. Nagy tapsot kapott, de a közönség
értetlensége láthatóan nem sokat oldódott.
Mácsai megvárta a
taps végét, zavart mímelve elnézést kért a felolvasás közben elkövetett
bakikért; legközelebb majd jobban fog vigyázni. Bejönnek az első jóízű
kuncogások, újabb meghajlás és újabb hosszú taps, épp annyi, hogy a
lapozást, a „felolvasás” és az üresjáratok idejét felhasználva szinte
szinkronban tudjak közvetíteni.
18.50. Mácsai
még nem ment ki, amikor BéDéKá már begördült, tolószékével körbegurulta
a művészt, „Ez volt a tiszteletkör”, sütötte el a lapos poént kézfogás
közben. Mácsai el, BéDéKá pedig elfoglalta az emelvényen ugyanazt a
pozíciót, mint amelyben bejövetelkor láttuk. Nyilván szándékosan tett
így, értettük is a gesztust, de ő a gyengébb felfogásúaknak is szájába
rágta az indítással: „Előző előadásomban…”, és összefoglalta pár
mondatban, amiről az érkezésünk előtti másfél órában beszélt (volna).
18.55.
Erre,
mint valami végszóra, bejön egy számomra ismeretlen ember és ezeket
mondja: „A Semmi apoteózisa. Ezzel a címmel tart ma Önöknek előadást
Balla D. Károly, akit ezennel bemutatok.” (bemutatja) „Én Balogh Robert vagyok és néha majd közbekérdezek.” (leül mellé)
19.01.
-
Mondd, mennyire zavarnak téged a saját manírjaid? - Ez a moderátor első
kérdése. Nem rossz. BéDéKá olyasmit mond, hogy imád a manírok
tengerfenékre levert pillérein lépkedni. Ugyanakkor ezek a legőszintébb
„csináltságok”, ha nem úgy lenne, már rég vízbe fulladt volna.
- Minden csak játék? mennyire kell téged komolyan venni?
- Engem egyáltalán nem kell. De a játékaimat illik halálosan komolyan venni, mert én is így űzöm.
- Itt vannak például a görögök - folytatja. (Érzem, hogy hosszú értekezés fog következni.)
19.10.
BéDéKá hosszan beszél a mitológiáról. Nehéz eldönteni, valóban ennyire járatos-e benne vagy csak úgy tesz, mintha.
Megtudjuk: a hiánynak, a nincsnek vannak fokozatai. Van, ami csak úgy
szimplán nincsen, meg van, ami sokkal inkább nincs. Zeusz csak
egyszerűen nincs, viszont mindent tudunk róla. A görögök ismeretlen
istene – Agnosztosz theosz – viszont jobban nincs, mert róla nem tudunk
semmit. Ennél is cudarabbul nincsen szobra ennek az ismeretlen csávónak.
A hiányok netovábbja pedig az, hogy a görögök ennek a nagyon nemlétező
isten cudarul nincsen szobra számára talapzatot emeltek a Pantheonban.
Ez kérem, maga a semmi megdicsőülése, mondja BéDéKá.19.15.
Szentkuthy Miklós Prae-jéről esik szó.
BéDéKá licitál, Balogh Robert kontráz. Régen olvasták, de jól emlékeznek
rá, szálldosnak az idézetek.
100 kilométeres körzetben alighanem ők ketten az egyedüliek, akik olvasták a Prae-t.
19.26.
Visszakanyarodunk a görögökhöz, de csak
azért, hogy Platontól rugaszkodjunk el Heideggerhez és az
egzisztencialista Semmihez. BéDéKá szerint Heidegger Semmijének az a
lényege, hogy a megismeréséhez vezető út megsemmisíti magát az utat.
Vagy a megismerést. Vagy azt, hogy vezet. Ezt nem értem teljesen
pontosan, pedig a Lét és Idő kötelező volt PhD-n.
A dolog
lényege nagyjából az, hámozom ki, hogy a Semmi azon közvetlenségében
megragadható. Naná, hogy BéDéKá nem közvetlenséget, hanem
közvetítettlenséget mond. Így tudományosabb. „Az egzisztencialista
létélmény tapasztalati megelőzöttsége”. Jaj ne, ez már fáj.
Szóval állítólag a heideggeri Semmi által feloldódik az a kognitív
disszonancia, amely a világnak a megismerhetetlensége (mint attribútum),
és az embernek a világ megismerését célzó törekvése (mint archetipikus
alapirányultság) között feszül.
Ugye tetszik érteni.19.31.
Fel lehet lélegezni, BéDéKá elégedetten
hátradől, Balogh Robert elnézést kér, de fél nyolckor már másutt
kellett volna lennie, átadja a terepet Baj László színművésznek
(Miskolci Nemzeti), aki a Hal éji énekét (Morgenstern) adja elő nagy
átéléssel; nem mulasztja el bejelenteni, hogy Szabó Lőrinc konzseniális
tolmácsolása tette lehetővé ezt a magyar nyelvű interpretációt.
Egy fiatal performer következik, Tatár Balázs János, aki József Attila
sor- és szóközeiből improvizál tartalmas némaságot. Utána azt mondja,
hogy közben meg Miskolcon ül a gépe előtt és itt kommentel. Szóközök nélkül.
Újra baj van. Vagyis Baj László van az emelvényen (ez egy bédékásan
lapos poén volt), ezúttal Tandorit hallgat, valami hosszú sakkozós címe
van. 19.43. INTERMEZZO
(kávé nincs)
20.02
Ahol
azelőtt semmi sem volt kifüggesztve, ott most ki van függesztve 17
darab Semmi: üres keretek pontos és részletes felirattal. BéDéKá megint a
kivetített falról intéz két kedves mondatot Szilágyi Lackóhoz és Zoé
Pithez arról, hogy a művészet örök (ezt nélküle nem tudtuk volna), majd
Szedlák Ádám, miután a magyar undergrandról és cyberpunkról beszélt,
ünnepélyesen megnyitja a tárlatot. Egy mellettem álló tájékozatlan fazon
megkérdezi, és hol van a művész. Meghalt néhány hete, súgom. Ez egy
emlékkiállítás. Aha, mondja, akkor már érti, miért van egyes képek alatt
2008-as dátum. Mire visszaérünk, BéDáKá már megint az üres teremnek szónokolt. Úgy látszik, ez a heppje.
Gyorsan leültünk, hogy le ne maradjunk a telefonkönyv felolvasásáról:
az előadó vég nélkül sorolja a hiány, a nincs, a Semmi előfordulásait
irodalomban, zenében, tudományban.20.03.
Tsúszó Sándor kihúzásos verstechnikájánál elveszítem a szálat, pedig még csak ezután jönnek a Wittgenstein-idézetek.20.11.
Három videót fogunk megnézni. Benyomnak egy DVD-t, a képernyőn pedig – jaj, sejtettem! – nincs egyéb, mint fehér sistergés.
Megtudjuk, a rendezők felkérték Friderikusz Sándort, hogy olvasson fel
üres könyvéből részleteket, ez sistergős semmi itt most az ő elmaradt
reagálása.
De hamar megelevenedik a
kép: archív felvételt látunk, Zeneakadémia, a fiatal Kocsis Zoltán
(talán 1980-ban) adja elő Kurtág György Némajátékát. Nem, nem a
mikrofont felejtették el bekapcsolni, halljuk a közönség köhintéseit. És
persze a címének megfelelő művet is.
Egy harmadik darabot is
meghallgatunk: semmi-virtuózok konstruálta okos szoftver egy
Beethoven-előadásból (VII. szimfónia, a Firenzei Maggio Musicale
Zenekarát Zubin Mehta vezényli) kikapkodta és szünetmentesen sorba rakta
a partitúra összes szünetjelét.
20.13.
A DVD-t BéDéKá teátrálisan
odaajándékozza az Acrhipenko-terem igazgatójának, Vereczkey Bélának (akit
eddig elfelejtettek bemutatni).
20.19.
Egy egészen rövid ideig az a
benyomásom, hogy az est, bő egy és háromnegyed órával a kezdete után,
végre szokványos mederbe terelődik: most lehet kérdezni az előadótól.
A közönségből valaki fizikusi tanulmányairól kérdezi BéDéKát. Tévedés
volt azt hinni, hogy egyetemi élményekről lesz szó, már a tér-idő
szingularitásnál és a hipotetikus elemi részecskéknél (kvark vagy
kvargli, vagy valami hasonló) tartunk, hogy aztán szépen belehulljunk
egy ránk leselkedő fekete lyukba.
20.23.
És még csak most következnek a korreferátumok.
20.31.
Kovács Imre Attila: újra Heidegger, ezúttal van Gogh-gal és Debussyval súlyosbítva. 20.42.
Csernicskó István: lendületes futamok a zéró morfémáról és egyéb nyelvi nyalánkságokról.20.53.
Fűzfa Balázs: Arány János hangtest nélküli jelentései - közvetlen telefonvonal a balladai homályba.
21.04.
És
újra BéDéKá. Bejelenti, hogy még csak most fogja kifejteni a komplex
létezés általa megalkotott elméletét. Úgy tűnik, két és fél óra
módszeres kifárasztás után be is váltja fenyegetését. A matematikából
ismert imaginárius és komplex számokkal kezdi, innen jut arra, hogy
teóriája szerint minden létező valós és képzetes összetevőből áll. Ám
szavaira egyre kevésbé lehet figyelni, mert az előtérből hangosodó zajok
szűrődnek be. Kopácsolás, reszelés. Lehet, hogy bedeszkázzák a
kijáratot, nehogy elmenekülhessünk?
Egyre intenzívebbek a kinti
zajok, már egy fúrógép is fel-felmorog, és valóban olyan, mintha a
bejárati ajtóba szögeket vernének. BéDéKá tudomást sem véve nyomja
tovább az elméletét, pedig (talán jobb is így) már egyáltalán nem
hallani, amit mond.
20.12.
Amikor már fülsiketítő a zaj,
váratlanul teljes csend lesz és egy pillanatra a fényszórókat is
leoltják. Mire újra világos lesz, a pódiumon már a Mendelssohn
Kamarazenekar hangol. Tapssal köszöntjük őket, Kováts Péter karnagy (és
elsőhegedűs) megköszöni és bekonferálja John Cage 4:33-ját.
Elő is adják. Nagy siker. Addig-addig tapsolunk, míg ráadásként újra eljátsszák a harmadik tételt.
21.16.
Hogy az estnek vége van, azt onnan tudjuk, hogy Vass Tibor elmondja megnyitó expozéját.
21.25
Ezt már a vesztibülben írom.
Kifelé
menet az ajtóban a Malevics-hasadék helyén üreges fekete kockákból
épített labirintus-folyosót találunk. Ezt építette oly nagy buzgalommal
és hangerővel maga a tervező művész, Keisz Gellért, aki most személyesen
kísér át bennünket az egész előteret megtöltő sötét útvesztőn.
Közben még halljuk, amint a hátunk mögött az előadóteremben Vereczkey
Béla igazgató bekonferálja, Balla D. Károly pedig elkezdi a következő
előadást. Címét is halljuk: Az Ung Ungvárnál.
Azt pedig csak a
folyosón egymás mögé kerülve vesszük észre, hogy a sötét
Malevics-folyosón mindnyájunk hátára feltűztek egy-egy cédulát. BéDéKá
aforizmái vannak rajta. Hátunk mögött hagyva az Archipenko-termet az ambivalens élményen kívül ezt vihetjük haza magunkkal.
A performansz részletes programja, tartalmi vázlata itt:
A Semmi apoteózisa
Lapszám:
2011.08