Volt egyszer egy Alkarpatraz
Így november 7-e táján minden évben eszembe jut az a nagyszerű és úttörő jellegű összművészeti akció, amelyet az
Alkarpatraz irodalmi csoport
hajtott végre 2004-ben a Nagy Októberi Szocialista Forradalom
évfordulója alkalmából – nem kevés humorral, gúnnyal, alkotói ötlettel
és nagyra törő művészi ambícióval.
A bevezető esemény a NOSZF-hoz
októberi és forradalmi jellege révén köthető, Kárpátalján egyedülállónak számító performance volt. Az
ELMEPERKA (elmék perkálása?), amelyet talán joggal tart nyilván a
művészettörténet ezen a néven:
ELső MEgyar PERformansz KArpátalján, ha nem is rengette meg sem a nevickei vár falait, és kis irodalmunk rezervátum-jellegét sem volt képes szétrobbantani, mégis megtette a maga hatását. Az eseményt leíró dokumentum révén az akció a kárpátaljai magyar avantgárd megkerülhetetlen ténye.
A performanszot követte az
Álkárpátráz folyóirat Leninekkel és forradalmakkal
teljes tematikus száma, amelyet ez a hívószó csalogatott életre:
NOSZFeratu. Inspirációt ehhez a Vass Tibor álmodta
Spanyolnátha c. virtuális hálóterem adott.
Az anyag internetre helyezésében és webes megjelenítésében
Markovits Teodóra főszerkesztő felkérésére volt szerencsén személyesen
közreműködni – a honlap mára meglehetősen avíttas formájában innen
indulva böngészhető: Álkárpátráz.
Az ehelyt 3 számot megélt periodika később blog-formátumot öltött,
negyedik száma után lényegében megszűnt, bár olykor még egy-egy
frissítés életben tartja. Úgy tudom, Markovits Teodóra itt fogja publikálni készülő tanulmányát, amelynek egyes részleteit már megismerhettem. Az esszé címe: Miért nem szeretjük BDK-t.
Lapszám:
2012.11