A hullaégető
Hátborzongató alkotás Juraj Herz 1968-as filmje,
A hullaégető
(Spaľovač mŕtvol). Újhullámos groteszk, nyomasztó film noir, társadalmi
szatíra, történelmi kórkép és pszichothriller egyszerre: hogyan válik
egy példás életű, de beteges lelkületű kisember családtagjai gyilkosává,
miként emeli a szintén beteges ideológia kisemberből reménybeli
népirtóvá.
A Ladislav Fuks azonos című regényéből magas művészi igénnyel
készített film minden stilizáltsága ellenére (vagy épp ezért?) hiteles
kor- és jellemrajz, szuggesztív ereje a témában született legjobb
alkotások közé emeli.
Karl Kopfrkingl jóságos természetű,
másokat becsülő, családját szolgáló és munkájáért rajongó cseh kisember,
aki hullaégetőként egyfajta civilizációs áldásnak gondolja a városi
krematórium működését, szentélyként tiszteli a kemencéket. Ez mindaddig
nem vezet konfliktushoz, amíg barátja fel nem ébreszti benne a „német
vért” és őt magát fokozatosan át nem hatja a náci ideológia: ezzel
felvérteződve úgy kívánja „megmenteni” zsidó származású feleségét és nem
tiszta vérű gyermekeit, hogy megöli és elégeti őket. Mindeközben
megnyílik előtte a nagyszerű perspektíva, hogy nagyipari kapacitású
hullaégetővé, s ezzel az emberiség jótevőjévé váljék.
Az emberi mivoltából kiforduló,
ugyanakkor kedélyes jóságosságát megtartó címszereplőt rendkívüli
meggyőző erővel formázza Rudolf Hrusínský, a többi színész (így a
betanítandó krematóriumi dolgozót alakító Jirí Menzel) nagyszerű játéka
is hozzájárul az alkotás értékéhez.
A zenerajongó hullaégető negatív
fejlődéstörténetét erőteljes zenei aláfestés kíséri. A zárójelenetekben
kulmináló elégikus áriák teszik igazán hátborzongatóvá a film képi
világát, ezzel válik teljessé és mélyen átélhetővé az egyébként is
súlyos morális tanulságot izzóan magas esztétikai hőfokon közvetítő
filmdráma.
Lapszám:
2011.05.16