film
Aljas nyolcas - Tarantino új filmje
| 2016.06 |
A forgatáshoz bekészített fél hektó ketchupnak szét kell spriccelnie még a befejezés előtt. - A brutalitásnak azonban van egy olyan foka, amely már túlmutat önmagán. (Ezt már pedzegettem egy régebbi filmes írásomban: Született gyilkosok.) Quentin Tarantino filmjeiben a drasztikus jelenetek ugyanis oly mértékben eltúlzottak, annyira felfokozottak, hogy ez semmiképp nem tekinthető nyers naturalizmusnak. Az öldöklés nála éppen hogy nem naturális, hanem az abszurditásig eltúlzott. Éppen ezért a vérengzés groteszkbe, ironikusba fordul, absztrahálódik. Művészi kifejezőeszközzé válik és ekként már nemcsak a primer képi jelentése érvényesül, hanem az is, ami mögötte áll. Tovább
|
film
Újranézve: Jadviga párnája
| 2014.06 |
Amikor májusban sugározta az egyik ritkán nézett (ergo közszolgálati) tévécsatorna, gondoltuk,
megnézzük. Lassan másfél évtizede annak, hogy először láttuk, ideje felidézni, hiszen ezalatt
ki is mosódott az emlékezetünkből. Persze a sztori az élt még élénken,
de a film keltette benyomások már elhalványodtak. Talán mert nem is voltak túl erősek. Tovább
|
film
Számokba fojtva
| 2013.12 |
Korábban Az építész hasa
című film okán már elmeséltem, hogy az 1990-es évek legelején, amikor Évával a
budapesti mozikban először szabadultunk rá a friss nyugati kínálatra,
habzsoltuk a Greenaway-filmeket. Akkoriban még érződött a botrányszag nagy port vert alkotása, A szakács, a tolvaj, a feleség és a szeretője
körül, mi pedig nem tudtunk betelni a felkavaró (olykor gyomorforgató), de páratlanul szuggesztív
képi világgal s az ezt kísérő hatásos zenével. Ekkor lett kedvencünk az inkább lírainak mondható Számokba fojtva,
amelyet most cirka 30 év után újranéztünk. Tovább
|
film
A férfi, aki ott sem volt
| 2012.11 |
Az operabéli borbély mindenütt ott van (Figaro itt, Figaro ott), a filmbéli viszont ott sem volt. Hogy pontosan hol volt, hol nem volt,
azt még a népmesei frazeológia kedvéért sem árulhatom el, mert
poéngyilkosság lenne, lelőném a Coen fivérek (ír, rendez, produkál)
végső nagy csavarintását, amely annak ellenére okoz meglepetést, hogy a
gyakorlott kriminéző eleve számít valami ilyesmire. Amivel itt a
fordulat mégis túlmutat a „nahát!” meglepettségén, az abból fakad, hogy
sikerül vele az igazságtétel kampós orrára jókora fricskát elhelyezni. Tovább
|
film
Halálkanyar, halálfintor
| 2012.09 |
Nem kell megijedni, ez a film nem annyira véres, mint Oliver Stone eggyel korábbi opusza, a Született gyilkosok.
Bár itt is került a színészek arcára-testére jó pár liter vörös
folyadék és bár az utolsó jelenetre a halálos szerelmi négyszög minden
szereplője vérbe fagy az arizonai sivatagban, azért ez mégis egy roppant
szórakoztató és egyáltalán nem nyomasztó film, még ha vannak is benne
brutális jelenetek. Tovább
|
film
Bonnie és Clyde
| 2012.08 |
Amikor azt látod, hogy nem sokkal a gyönyörű pincérlánnyal történt
megismerkedése után a svájcisapkás vagány úgy issza üvegből a Kólát,
hogy közben nem veszi ki a szájából a rágott gyufaszálat, már sejtheted:
ezt a fickót a film végén alighanem szitává fogják lőni. Addigra kicsit
megszereted, még ha tudod is, hogy a szánandóan peches kedves
csirkefogó valójában hidegvérű rablógyilkos, aki megérdemli a sorsát. Tovább
|
film
Ragtime
| 2012.06 |
Úgy adódott, hogy Miloš Forman mesterművét ( Ragtime, 1981)
hosszú-hosszú szünet után most ritka társaságban láttam újra. Akivel a
két és fél órás filmet a visszajátszások és vitaszünetek miatt több mint
3 órán át néztem, érzelmileg hozzám nagyon-nagyon közel áll, de
gondolkodásának, szemléletének egyes aspektusai egy ideje eléggé
elfogadhatatlanok számomra. Tovább
|
film
Kés a vízben
| 2011.12 |
Polanski első nagyjátékfilmjének a cím persze szimbolikus. Ugyanis a vízbe hulló kés tárgyi valósága a címbe emelve már jelképes jelentésű: a
felszínre törő konfliktusok belső, rejtettebb okaira mutat rá. Az igazi
penge valójában a karakterek mélyén csillan meg. Tovább
|
film
Újrafelejtés: Zabriskie Point
| 2011.10 |
Sokszor látott kedves filmem. Mégis: mindig úgy nézem meg, mintha
először tenném. Persze a két emlékezetes jelenet - a szeretkezés a
sivatagban és a robbanás - hosszú évek távlatából is pontosan él
bennem, de a sztori, a jelenetek egymásutánja kiesik a fejemből azalatt a
8-10 év alatt, ami két nézés között eltelik, így aztán mindig
rácsodálkozom nemcsak a történet gyöngécske voltára, hanem arra is, hogy
ezt a kicsit sablonos, kicsit erőltetett és eléggé propaganda-ízű
cselekményt Antonioni milyen zseniálisan úsztatja át a költészetbe. Tovább
|
film
Ginsberg, Üvöltés
| 2011.08 |
Mit kerteljünk: Jeffrey Friedman és Rob Epstein 2010-es munkája
filmalkotásként talán nem lenne eléggé jó, ha nem Ginsberg monumentális
költeménye adná a vázát. Ez a váz azonban oly erős, hogy könnyedén (de
súlyos léptekkel) viszi előre a filmet, jószerével csak rá kellett
akasztani a jeleneteket. Tovább
|
film
Poitier fekete mosolya
| 2011.08 |
Valljuk be: a Forró éjszakán Sidney Poitier nélkül nem lenne
az, ami. Az izgalmas történetre és a remek rendezésre az ő személyes
varázsa teszi fel a koronát. Játéka roppant plasztikusan fejezi ki
filmbéli helyzetének összetettségét és ellentmondásosságát:
merészelhet-e a szigorú Mississippi államban egy északról jött fekete
nyomozó okosabbnak mutatkozni, mint helybéli fehér kollégái? Tovább
|
film
Polanski: Őrület
| 2011.08 |
Polanski igen közel állt ahhoz, hogy igazi
intellektuális krimit alkosson. Kár, hogy a művészi szempontok felett győzött a piaci szemlélet. ...Filmje zseniálisan indul: a Párizsba
érkező házaspár a szállodában felfedezi, hogy az asszony bőröndjét
elcserélték a reptéren, ezt bejelentik, majd amíg a férj zuhanyozik,
felesége eltűnik a szobából. És kezdődik az őrület. Tovább
|
film
Ha Don Juan nő lett volna
| 2011.07 |
Természetesen nemcsak azért érdemes megnézni Roger Vadim kissé nehézkes című filmjét ( Don Juan, avagy: Don Juan, ha nő lett volna;
Don Juan ou Si Don Juan était une femme…, 1973), mert filmvásznon ekkor
láthattuk utoljára Brigitte Bardot kebleit (többször) és fanszőrzetét
(egyszer), hanem azért is, mert érdekesen felépített, különleges
hangulatú alkotás akkor is, ha nem tartozik a filmművészet nagy remekei
közé és kissé talán a cím felkeltette várakozást is alulmúlja. Tovább
|
film
Az építész hasa
| 2011.07 |
Az 1990-es évek legelején, amikor Évával a budapesti mozikban először
szabadultunk rá a friss nyugati kínálatra, habzsoltuk a
Greenaway-filmeket. Még érződött a botrányszag A szakács, a tolvaj, a feleség és a szeretője
körül, s mi nem tudtunk betelni a felkavaró és páratlanul szuggesztív
képi világgal s az ezt kísérő hatásos zenével. No persze a történet sem
volt akármilyen. Tovább
|
film
Woody Allen: Férjek és feleségel
| 2011.07 |
BAFTA-díja és Oscar-jelöltsége ellenére a hőn szeretett Woody Allen Férjek és feleségek
című filmje nem nyújtott igazi élményt. Kicsit unalmas, kicsit
önismétlő, kicsit közhelyes. Tovább
|
film
Medve-szimbólum és felelősség
| 2011.07 |
A súlyos művészi filmdráma és az olcsó
családi mozi között nagyjából éppen félúton helyezkedik el a svéd Lasse
Hallström rendezte Befejezetlen élet (An Unfinished Life,
2005). Legnagyobb gyengéje alighanem az oly sokszor feldolgozott
alapsztori szokványossága. Tovább
|
film
Hány az óra, Vekker úr?
| 2011.07 |
Megkockáztatom: az egyik legjobb magyar
film. Nekem legalábbis nagy élményem. Bő húsz éve is meglehet annak, hogy először láttam, most
újranézve mégis pontosan felidéződött néhány jelenete. Ha nem is
olyan élesen, mint pár éve, amikor a „kárpátaljai időről” szóló jegyzetemet a film szimbolikus
jelenetére hivatkozva kezdtem. Tovább
|
film
A brutalitás poézise
| 2011.06 |
Abban zseniális a Született gyilkosok,
hogy képes felülírni szépérzékünket és két órára felfüggeszti bennünk a
jó ízlést csakúgy, mint a morális tiltakozást – épp ezzel juttatva bennünket megrázó művészi és erkölcsi élményhez. Amelyet nem is könnyű megélni. Tovább
|
film
Észak, Északnyugat
| 2011.05.30 |
Egyik kedvenc Hitchcock-filmem. Ebben
támad rá Cary Grantre a sivatag közepén egy permetező repülőgép. Azt
persze nem tudni, miért ilyen bonyolult módon akarják eltenni láb alól a
tévedések áldozatává vált főhőst – de aki valaha látta a jelenetet,
soha nem felejti el, erről gondoskodott a Mester a támadás idegeket
feszítő késleltetésével és a későbbi, fejlettebb technikájú akciófilmek
hatásosságát felülmúló, páratlan ritmusú dramaturgiájával. Tovább
|
film
Múlt nyáron, hirtelen
| 2011.05.23 |
Egy jó krimi izgalmával felér az a feszültség, amelyet Joseph L. Mankiewicz 1959-es filmje teremt ( Múlt nyáron, hirtelen – Suddenly, Last Summer).
Haláleset, rejtély, téboly és lélektani nyomozás is szerepel a
kelléktárban, a történet azonban mégsem bűnügyi. Igazi emberi drámákat
tár elénk a történet, amely nagyrészt zárt térben zajló párbeszédek és
kevés szereplős jelenetek révén bontakozik ki. Tovább
|
film
A hullaégető
| 2011.05.16 |
Hátborzongató alkotás Juraj Herz 1968-as filmje, A hullaégető
(Spaľovač mŕtvol). Újhullámos groteszk, nyomasztó film noir, társadalmi
szatíra, történelmi kórkép és pszichothriller egyszerre: hogyan válik
egy példás életű, de beteges lelkületű kisember családtagjai gyilkosává,
miként emeli a szintén beteges ideológia kisemberből reménybeli
népirtóvá. Tovább
|
film
Halálkeringő - szédülés nélkül
| 2011.05.02 |
Köves Krisztián Károly 2010-es filmje jófajta
pszichothrillernek indul, de a történet fokozatosan felszámolja saját
műfaji kereteit. Miközben igényes, művészfilmbe illő képi elemek uralják
a látványt, aközben komikus és abszurd elemek épülnek a történetbe, ami
még nem lenne baj, de jönnek sorra a sablonmegoldások is. Tovább
|
film
Bergman: Farkasok órája
| 2011.04.25 |
Ingmar Bergman mestere annak, hogy a lehető legkisebb helyen a lehető legtöbb feszültséget megteremtse. Ebben a filmjében (Farkasok órája, 1968) ezt ezúttal nem csupán az egymáshoz közeledő és egymástól távolodó karakterek közti szikrakisülésekkel és a lélek belső feszülésével érte el (mint legtöbb alkotásában), hanem a szürreális ábrázolás klasszikus elemeinek az alkalmazásával. Tovább
|
film
T.Ú.K. - Tanár úr kérem!
| 2011.04.11 |
Az öröm legalább háromszoros: új magyar tévéfilm született; Karinthy Frigyes művei alapján készült; nagyon-nagyon jó lett! A T.Ú.K. - Tanár úr kérem! c. produkciót (rendezte Mátyássy Áron, 2011) tegnap sugározta az m1, és mi nagy élvezettel vettünk részt az többszörös időutazásban: vissza a 20. század elejére, Karinthy korába, s azon belül is ingajáratban a felnőttkor és a diákévek között. Az alapötletet nyilvánvalóan az író Találkozás egy fiatalemberrel c. novellája adta, sikerült azonban jót csavarni rajta: a filmben ifjú önmagával agyműtétje közben találkozik a főhős, s ennek megfelelően váltakoznak az Utazás a koponyám körül c. regényből és a Tanár úr kérem! történeteiből ismert epizódok, bőven megtűzdelve más írásokból vett motívumokkal, sőt, versrészletekkel. Tovább
|
|
|