Beavatódni
A szüleit elveszített fiú regénye a
Tejmozi.
Azé az életkorát tekintve felnőtt, de lelkileg még nem teljesen érett,
kész férfié, aki a két halált követően igyekszik elszámolni a múlttal,
saját lelkiismeretével, másrészt összerakni az emlékcserepeket. Feladata
egyáltalán nem könnyű, hiszen egy sokszorosan terhelt viszonyok közt
élt família leszármazottja.
Darvasi Ferenc:
„regényt írni nem más, mint beavatódni”
Ott van mindjárt a különc apa, a
festőművész, aki, a belső sugallataira hallgatva, a család helyett a
magányt választja, azt találván az igaz útnak. Vagy az anya, aki az őt
cserbenhagyó férje okozta fájdalmat kompenzálva gyermekeit terrorizálja
lelkileg. Vagy a húg, akivel szintén nem találja a közös nevezőt hősünk
(Balla D. Károly következetesen hősömnek nevezi főszereplőjét), ugyanolyan hideg vele a viszonya, mint a család többi tagjával.
Egyszerre emlékezet-, identitás- és családregény (azon belül apa- és anyaregény is) a Tejmozi.
Mint családregény, két generáció történetét, fojtogató kapcsolatait
beszéli el. Fojtogató, mert az anya, férjétől elhagyatva, magához
láncolja gyerekeit, érzelmileg zsarolva őket; és mert az apa is túl
erős, elnyomó személyiség, aki mellett a fia tehetetlennek,
ügyefogyottnak érzi magát. Identitásregény, mert ezek a megromlott
viszonyok eltorzítják a főhős személyiségét is. „Mintha csak
árnya lennék valaminek”, mondja, és valóban: önelemzéséből arra derül
fény, hogy nem önálló individuum, tulajdonképpen az anyja függelékeként
létezik, az ő szemével képes csupán a múltat is látni – mely probléma
pedig már elvezet minket az emlékezetregény műfajáig. Az anya még a fiú
múltját is megkísérli kisajátítani, úgy beszél róla neki; és a gyereknek
csak a kötet végére, évek elteltével sikerül szabadulni a függőség
okozta lidércnyomásból.
Lehetne ez egy a személyes viszonyokat
kínos részletességgel ecsetelő, kitárulkozó könyv is. „Vannak
megfogalmazódó gondolatok, amelyeket jó érzésű ember soha nem kíván
kimondani, még végiggondolni is féli őket, megveti magát, amiért ilyesmi
egyáltalán eszébe jutott. Én mégis leírtam azt, amit elgondolnom sem
illett volna”, áll a szövegből vett idézet a hátsó borítón. Nos, a
Tejmozi egyik fő erénye éppen az, hogy nem bántóan kitárulkozó, nem
elviselhetetlenül szenvedélyes, ömlengő vagy hatásvadász. Az embert
alapjaiban meghatározó érzelmekről, köztük a negatívakról nagy
természetességgel, mintegy magától értetődő módon beszél. Hiába, hogy
érzelmi zsarolások sorozatáról olvasunk az anya, lekezelő magatartásról
az apa részéről, mindezeket sikerül a fiúnak kellő távolságtartással,
majdhogynem külső rálátással elmesélnie.
Hogy ez sikerülhetett, abban nyilván
nagy szerepe van az elidegenítő jellegű narrációs technikának. A
monológokat – emlékeztetve rá, hogy mégiscsak szépirodalmat és nem egy
szimpla önvallomást tartunk a kezünkben – újra és újra megszakítja
egy-egy elbeszélői közbeszólás. Például így, ezzel a mondattal indít a
könyv: „Azon a reggelen majdnem megszerettem az apámat, mondja a
regényem elején hősöm az ablaküvegnek.” Dicsérni kell Balla D. Károly
arányérzékét, mert tudja, hol a határ, milyen mélységig érdemes
ábrázolni valamit ahhoz, hogy komoly állapotrajzot kapjunk – viszont ne
csússzunk a naturalizmusba. Ezért van, hogy a könyv, szerencsére, „csak”
hatásos, és nem hatásvadász.
Több szempontból is nehéz a dolga az
elbeszélőnek. Egyrészt, mert felismeri, minimum problematikus bárkit is
mint egységes, állandó személyiséget leírni, az ember természete egész
egyszerűen nem ilyen. Folyton változunk, ráadásul kívülről másnak és
másnak tűnhetünk egy-egy újabb szituációban. „Ahányszor meglátogattam,
mindannyiszor módosult róla kialakított képem, egyes részleteiben mindig
újraértékeltem összetett személyiségét”, állítja ennek a tudásnak a
birtokában apjáról a fiú. De az emlékidézés azért sem könnyű, mert Balla
D. Károly hőse folyton vívódik, mi az, amit elmondhat, milyen szinte
teregetheti ki szülei és húga életét, hol vannak tehát az irodalmi etika
határai. Nem akar tisztességtelen és sértő lenni, de azzal is
szembesülnie kell – amivel előbb-utóbb minden írónak -, hogy ha őszinte,
ha az igazságot keresi, nem hallgathat el semmi lényegit.
A nyomasztó szülői örökséggel való
megbirkózáshoz nem csak idő-, hanem térbeli eltávolodás is szükséges. A
főhősnek el kell utaznia a korábban kedvelt, aztán viszont idegenné váló
kárpátaljai városból (melyet egyébként így jellemez: „nem tudta
eldönteni, hogy világvárosi allűrökkel tüntető vidéki porfészek-e
inkább, vagy kisvárosi bájait még őrző, de már elembertelenedett
agglomeráció”) egy az Északi-tenger partján található helyre (itt kap
vendégtanári állást), hogy fel tudja dolgozni a múltat. A könyv címe
pedig az emlékezés módjára utal: a főszereplő a tejüveg előtt állva
idézi fel a régi történéseket. A tejüveg a vetítővászon, azon pereg le
élete filmje.
A fiú nyelvész. Saját bevallása szerint
is kudarcos kutatásában a nyelv működését matematikai módszerekkel
vizsgálja („már az elején be kellett volna látnom, hogy a nyelvi
helyzetek és folyamatok, hiába képezik a fizikai valóság részét, mégis
megragadhatatlanok egy alapjában idegen rendszer [a matematika]
módszertanával”). Ez ugyanúgy erős intellektualitást kölcsönöz a
könyvnek, mint az apa személye, aki kiselőadásokat tart művészet- és
létfilozófiai témákról. Még ha talán elsőre ezek a betétek, az apa
monológjai soknak is tűnhetnek, igazolható jelenlétük, hiszen annak a
személynek a gondolatai, akit a fiú a legerőteljesebben jelenít meg
egyébként is a családtagok közül, és aki ezeken az oldalakon a halálra
készülve a tudását szeretné áthagyományozni gyerekére – amúgy némiképp
hiábavalóan, mert a másik alig figyel oda rá, és csak az apa halálát
követően idézi fel a mondatait és utólag tartja fontosnak azokat.
A fiúban végig ott a kétely, sikerrel
jár-e az igyekezete, közelebb kerül-e a múltjához, össze tudja-e rakni a
mozaikokat. Saját életét kudarcnak nevezi, de éppen ez a kudarc vezeti
rá, hogy megírja, meg kell írnia a saját és a családja történetét.
Önmagát szülei másolatának látja. És mint ahogy feljebb említettem:
mintha nem is lenne saját, önálló személyisége. Először az írás is
inkább csak énjei megsokszorozásához vezet: „És elkezdtem élni kettős
életemet. Anyámmal bájologtam, hajbókoltam neki, játszottam a
mintaanya-mintagyerek páros rám eső szerepét, a számítógép előtt ülve
pedig kiéltem másik énemet, hideg fejjel és kegyetlen pontossággal
kibeszéltem kapcsolatunk minden visszásságát”. Emiatt persze
lelkifurdalása van, végig gyötri, képes lesz-e rendezni gondolatait,
megteheti-e egyáltalán, hogy szüleiről írjon. Ezekben a részletekben
beavatja az olvasót a regényírás rejtelmeibe, a szerzői műhelytitkokba
is. Makacsul, szívósan dolgozik. Ha kell, háromszor, négyszer is
nekimegy ugyanannak a témának, hogy ne csússzon az ki a kezéből, és
pontos, érzékletes képet alkosson róla, valóban ellátva az egykori
szituációk, viszonyok gyökeréig.
A problémafelvetések természetesen nem
pusztán morális természetűek, ismeretelméleti gyökerűek is. Le lehet-e
írni a maga teljességében a múltat? Avagy szükségképpen kicsúsznak az
apróbb vagy akár a fontosabb részletek is a kezünkből az emlékezéskor?
Ezek is fontos kérdések itt. Onnan indulunk, hogy a feledés, a veszteség
elkerülhetetlen. Hiába jelennek meg a múlt képei a főhős előtt nagy
vonalaiban, ha a részletek nem láthatóak. A befejezéshez közeledve
azonban ez a gondolat érvényét veszti. Valamiképpen mégiscsak összeáll a
kép. Éspedig onnantól kezdve, amikor az elbeszélő ráébred, hogy
tulajdonképpen „regényt írni nem más, mint beavatódni”. A prózaírás az
önmegismeréssel kerül párhuzamba, ennek segítségével az ember mélyebben
leáshat magában. És az a tapasztalat sem elhanyagolható, sőt, az egyik
legfontosabb, hogy a szöveg jelzőinek, határozóinak, ismétlődő és
variálódó motívumainak láncolata a valóságot egészen más, új nézőpontból
láttatja, és ebből az aspektusból létrejöhet a teljes, hiánymentes
történet.
—-
Magvető Kiadó, Budapest, 2011.
Megjelent a 2012/2-es Bárkában.
Lapszám:
2012.06