Egy szerény évforduló
2014 májusában éppen tíz esztendeje volt annak, hogy újra NEM publikálok a Kárpáti Igaz Szóban. Azelőtt már volt egy 12 éves (!) önkéntes szilenciumom, de aztán 2003 tavaszán megtört a jég egy kedvező főszerkesztőváltás nyomán. Akkor 12 hónapon át elég sűrűn jelentkeztem, külön oldalam is lett a
Hóvége mellékletben
Múzsák és mázsák címen. Aztán újra elegem lett a lap hangneméből, nívójából... Egy blogomban az évforduló okán most újraközöltem akkori írásaimat.
Érdekes egybeesés, ez is épp 10 éve történt. A címre kattintva a teljes újraközölt szöveg elolvasható. Ahol a címen nincs link, azokban az esteben pedig van "tovább" link. De érdemes lehet feljebb görgetni a blogoldalt, mert legtöbbször kis bevezetővel is elláttam akkori írásaimat.
Tizedik
évfordulója nemcsak annak van, hogy legkevésbé olvashatatlan itthoni
lapunkban újra nem publikálok (ez alkalomból ebben a blogban kis sorozat
keretében közlöm újra a Kárpáti Igaz Szóban 2003 májusától 2004
májusáig közölt írásaimat, amikor is erre a 12 hónapra megszakítottam
azóta is tartó önkéntes szilenciumomat), hanem annak is, hogy kiléptem a
Magyar Írószövetségből. Ennek az említett lapban is volt némi
visszhangja. Előbb interjút adtam egy oldalon Vári Fábián Lászlóval, aki
nem hogy ki nem lépett, hanem verset dedikált Dönrentei Kornálnak ,
aztán kis pengeváltás következett Nagy Zoltán Mihállyal, majd utólag kis
jegyzetem is megjelent. (A t. kollégák megnyilvánulásait itt nem adom
közre, de elérhetők a neten).
Kamaszkorom lakatlan szigetére
Ugye ismerős a szokványos riporteri
kérdés: „Egy lakatlan szigetre melyik kedvenc könyvét vinné magával?” Én
erre mindig ezt szoktam válaszolni, hogy a Csónaképítés kezdőknek
c. kézikönyvet. Ezt a rossz poént már annyiszor elsütöttem, hogy most
minden kérdezőt megkövetve közreadom rövid kedvenclistámat – nem
értéksorrendben, hanem úgy, ahogy kamaszkorom időrendjében egymásra
következtek. tovább > Kamaszkorom lakatlan szigetére
Internet és identitás
Aki
hosszabb ideje foglalkozik nemzeti irodalmunknak a Magyarországgal
határos térségekben zajló eseményeivel és folyamataival, netán íróként,
szerkesztőként aktív részese is ezeknek, annak időről időre szembesülnie
kell a regionalitás és egyetemesség problémájával, a van-e erdélyi,
délvidéki, kárpátaljai magyar irodalom idegesítően megválaszolhatatlan
kérdésével, ezen túl olyan felvetésekkel, hogy ki számít erdélyi,
felvidéki, nyugati stb. írónak, hogy miben különbözik egymástól és
anyaországi kollégáiktól írói magatartásuk, identitásuk. Ezek a dilemmák
képtelenségük ellenére újra és újra megfogalmazódnak, viták és
konferenciák témájául szolgálnak; hiába azonban a sok eszmecsere és
tanácskozás, az érvek mellé mindig egyenértékű ellenérvek sorakoznak, az
egymásnak feszülő elméletek a gyakorlatban összekeverednek, így a
kívülálló számára úgy festhet, minden effajta vita hiábavaló.
Miért hozakodom vele elő mégis? Azért,
mert – ez talán meglepően hangzik – találtam egy olyan közeget és olyan
médiumot, amelyben, úgy érzem, sikerült elkerülnöm ezeknek a kérdéseknek
a csapdáját.
A problémáimat megoldó közeg neve: Internet, a médium pedig a világhálós irodalmi honlap.
Révükön megszabadultam bizonyos
beidegződésektől, gondolkodásom rugalmasabbá vált, átalakult nem csupán
szemléletem, hanem talán tudatom egésze is. Megkísérlem elsorolni,
korunknak ez a sokat vitatott jelensége mely jellegzetességei révén vált
számomra alkalmassá arra, hogy identitásomban új dimenziókat nyisson. >> Internet és identitás
Hídavatás
Nem szeretek aggódni. Nem hiszem el,
hogy ezelőtt jobb volt. Hogy bármikor is jobb lett volna. Hogy lett
volna aranykor vagy boldog békeidő. Az ókori demokráciák
rabszolgatartással párosultak, a sötét középkorban született meg a
reneszánsz művészet, a felvilágosult XX. században pedig embermilliókat
irtottak ki. Minden rettenetesben csírázik valami nagyszerű, és minden
fennkölt magában hordja a hitványság lárváit. Ha valami felível,
másvalami alászáll. Mióta világ a világ, mindig akadtak, akik sosem
látott válságról beszéltek, példátlan hanyatlásról. De hanyatlásból
születik az új, bomlásból szabadul fel a friss erő. Ide kattints a folytatáshoz: Hídavatás
Nem kell nagy jósnak lenni ahhoz, hogy belássuk: ha bámulatos
gyorsasággal elterjedhettek a mobiltelefonok, akkor pár éven belül
megszokott látvánnyá válhat, hogy autóbuszon utazók vagy egy csendes
parkban üldögélők kezében ott találjuk a notesznyi masinákat, amelyek
akár annyi könyv szövegét is tárolhatják, mint egy közepes városi
könyvtár – írtam 11 évvel ezelőtt....
Amikor
felkérést kaptam, cikket írjak arról: vajon van-e létjogosultsága a
liberális eszméknek és a szabadelvű gondolkodásnak kisebbségi
helyzetben, jelesül a kárpátaljai magyarság körében, első gondolatom a
következő volt. Vajon tudok-e olyan érveket találni, amelyek meggyőzően
igazolják azt, ami számomra teljesen természetes. Kicsit úgy éreztem,
mintha arról kellene írnom, vajon van-e kisebbségi helyzetben
létjogosultsága a szabad lélegzésnek és a személyes boldogságnak. Akad-e
egyetlen olvasó is, akit meg kellene győzni annak az eszmerendszernek a
létjogosultságáról, amely az emberi szabadságot nyilvánítja a legfőbb
értéknek és olyan társadalmi berendezkedést tart kívánatosnak, amelyben a
lehető legtöbb ember számára a lehető legnagyobb szabadságjogok
biztosíthatók? Akad bárki is, aki megkérdőjelezné azt a gondolatot, hogy
mindenki számára lehetőséget kell biztosítani személyisége szabad
fejlődéséhez, kibontakozásához és beteljesítéséhez, mégpedig azok között
a legtágabb határok között, amelyek nem sértik a többi embernek
ugyanehhez való jogát? Hát kérdés ez egyáltalán?
Mire azonban idáig jutottam töprengésemben, arra is rájöttem, hogy nem
szabad az álnaivat játszanom. Fölösleges úgy tennem, mintha nem tudnám,
mi áll a probléma felvetése mögött. A kérdés felvetését nyilvánvalóan az
teszi indokolttá, hogy az utóbbi időben a magyarországi (és általában a
magyar) közgondolkodásban negatív fogalmak társultak a liberális szóhoz. Pontosan tudható az is, ez hogyan és miért következett ez be. Én két főbb előzményét is látom.
Az egyik az, hogy a magyar politikai baloldal részben vagy egészben a
liberális eszmék mentén „fogalmazta meg magát”, értve ezen nem csupán a
filozófiai és morális értelemben vett klasszikus liberalizmus szabadságeszményét, hanem (és főként) az alkotmányossággal és parlamentarizmussal biztosítható demokratikus liberalizmus iránti elkötelezettséget, illetve, még ezen is túlmenően (főként a szocialista párt részéről) a szociálliberalizmus
felvállalását (utóbbi nézetrendszer hívei szerint a cél a jóléti állam
és a gazdasági biztonság megteremtése; ennek érdekében a társadalom és a
piacgazdaság szabad fejlődését korrigáló állami intervencióra –
beavatkozásra – van szükség.) Az elméletben akár ideálisnak is mondható
elképzelések azonban a gyakorlatban konkrét politikai lépésekben nyertek
kifejezést. Ezek pedig hiába lehettek döntő többségükben helyes és
szükséges lépések, könnyen sérthettek érdekeket, továbbá lehettek köztük
elhibázottak, összekapcsolódhattak a valódi liberalizmussal
köszönőviszonyban sem álló célokkal (pl. hatalmi törekvések, mind
nagyobb befolyás és szavazótábor megszerzése), párosulhattak
egyértelműen negatív jelenségekkel (pl. korrupció vagy annak akár csak
gyanúja). Így aztán, hogy nagyon leegyszerűsítve fogalmazzak: a
kívánatos liberális eszmék részben nemkívánatos politikai gyakorlattal
is társultak. Ez önmagában azonban még nem járatta volna le magát a
liberalizmust. A józan ítélőképesség különbséget tud tenni a lényegibb
pozitív és a lényegtelenebb negatív vonatkozások között, illetve meg
tudja különböztetni az elméletet és elvet a gyakorlattól. Magyarán:
valamely gyönge teljesítményről, ballépésről vagy akár politika-közeli
bűncselekményről meg tudja állapítani, hogy vajon az adott politika erő
ideológiájából következik-e, vagy valami egészen másból.
Amikor egy-egy tanácskozás, gyűlés, szakmai találkozó vége felé Lugácsy
Katika szólásra jelentkezett és azt rebegte, „Szeretném összefoglalni”,
olyankor a szervezőket kirázta a hideg, mert pontosan tudták, a szép
barna szempár tulajdonosa nemcsak hogy összebeszél majd tücsköt és
bogarat, hanem ezt olyan módon teszi, hogy ha a hallgatóságban esetleg
kialakult volna valami elképzelés a tanácskozás tárgyát, célját,
értelmét illetően, az pillanatok alatt elmosódik, összekuszálódik. Mint
amikor a teleírt táblát sokadszor törlik ugyanazzal a nedves szivaccsal,
és az értelmes sorok helyén szétmázolódott szürkésfehér krétacsíkok
maradnak. Ettől kezdve történhetett bármi, emelkedhettek szólásra tiszta
beszédű ragyogó elmék, az összejövetelt már értelmetlenné tette a
követhetetlen logikájú se füle, se farka összefoglalás, az emlékezet
semmi mást, csak az összemázolt táblát őrzi meg.
Lapszám:
2014.06