irodalom
Kovács Vilmos: Holnap is élünk
| 2014.08 |
Csak most jutottam hozzá, hogy elolvassam Csordás László terjedelmes tanulmányát Kovács Vilmos Holnap is élünk c. regényéről, befogadástörténetéről. A korábban blogjában és az Együttben három közlésben megjelent értekezés most A szétszóródás árnyékában című, nemrégiben megjelent kötetét nyitja – így itt : > lásd egyvégtében is végigolvasható.
Tovább
|
színház
Imádkozunk vagy baszunk?
| 2013.09 |
Nem fogom én már ezt a rockoperát
megszeretni. Ezután sem, hogy a harminc éve dagadó ragacsos nemzeti
giccsből Alföldi megpróbálta kivakarni. Nem sikerült neki. A darabra
ráhúzott hiperaktuális politikai mondanivaló túl direkt, túl
propagandaízű – ráadásul zavarossá is válik attól, hogy félúton megreked
a tagadás és igenlés, illetve vegyük komolyan - ne vegyük komolyan
között. Tovább
|
könyv
Az eltévedés útján
| 2013.01 |
Balla D. Károly harmadik regénye azokhoz
a kortárs regényekhez kapcsolódik, amelyek a felnőtt fiúnak az apához
fűződő feldolgozatlan viszonyát tematizálják. A Tejmozi című
regény emellett az anya és a fiú kötődésének, elválásának a folyamatát
és az elhunyt szülők emlékéhez való viszonyulást dolgozza fel.
Egy olyan fiatal regényhős tudata és reflexiói kerülnek a kisregény
középpontjába, aki az apáról és az anyáról kezd írni vallomásos
regényeket, és akit az írás mint az önmeghatározás és az
identitásteremtés eszköze segíti a keresésben és a magánya okaival való
szembesülésben. Tovább
|
könyv
A történet vége
| 2012.07 |
Könyvkritika / Dérczy Péter / A Tejmozi egész megformálása kicsit emlékeztet engem az
egzisztencialista regényekre fél évszázaddal ezelőttről: a valóságos
történet hiánya, a cselekménytelenség, a helyszín általánossága, a
szereplők bizonyos fokú meghatározatlansága csupa olyan mozzanat, mely a
regényt ebbe az irányba viszi. Tovább
|
könyv
Beavatódni
| 2012.06 |
A szüleit elveszített fiú regénye a Tejmozi.
Azé az életkorát tekintve felnőtt, de lelkileg még nem teljesen érett,
kész férfié, aki a két halált követően igyekszik elszámolni a múlttal,
saját lelkiismeretével, másrészt összerakni az emlékcserepeket. Feladata
egyáltalán nem könnyű, hiszen egy sokszorosan terhelt viszonyok közt
élt família leszármazottja. Tovább
|
könyv
Filozófiai megalapozottság
| 2012.01 |
Érdemes elolvasni ezt a könyvet, nemcsak a
meglepő fordulatokban bővelkedő cselekménye, hanem az olyan
érdekfeszítő zárványok miatt is, mint a fiatalkori misztikus eltévedésélmény... Nyelvileg a szöveg tömör, hallatlanul
megformált, pontos, tárgyilagos poszt-posztmodern szöveg. Tovább
|
könyv
Viszonyok
| 2012.01 |
Balla D. Károly: Tejmozi.
Különös, finomra csiszolt, sajátos hangulatú, többrétegű regény, bár a
műfaji megjelölés nem fedi pontosan a valóságot, néha ugyanis az volt az
érzésem, hogy verset olvasok vagy zenét hallgatok. Az elválások és az
egymásra találások könyve. Apa-regény, anya-regény, testvér regény, ön-regény. Tovább
|
könyv
Az ekultura.hu a Tejmoziról
| 2011.12 |
„A Tejmozi remek könyv. S ha polcra rakom, A nyugalom, Bartis szívet tépő anyaregénye és a Harmonia Caelestis,
az aparegény-etalon közé teszem majd. Holott akár ráfektethetném a
tetejükre is.” Hegyi Zoltán kritikája az ekultura.hu oldalán: Tovább
|
könyv
Károlyi Csaba: Kizökkent az idő
| 2011.10 |
Két regény, két világ, két szülő, két testvér, két idő. Kétségek közt
vergődünk, ó kárhozat. És korántsem biztos, hogy ami kizökkent, a fiú
született helyretolni azt. Úgy látszik, a havazáson kívül itt már
nemigen bízhatunk semmiben. Tovább
|
Lénárt Ádám: Retusált archívum
| 2011.10 |
Balla D. Károly legújabb regényének október 12-i könyvbemutatójára a Magvető Kiadó Facebook-oldalán került sor.
A technikai fejlődéssel lépést tartani igyekvő gesztus tulajdonképpen
digitális főhajtás nemcsak a Tejmozi, de a mindenkori papíralapú
kiadások előtt is. Tovább
|
film
Újrafelejtés: Zabriskie Point
| 2011.10 |
Sokszor látott kedves filmem. Mégis: mindig úgy nézem meg, mintha
először tenném. Persze a két emlékezetes jelenet - a szeretkezés a
sivatagban és a robbanás - hosszú évek távlatából is pontosan él
bennem, de a sztori, a jelenetek egymásutánja kiesik a fejemből azalatt a
8-10 év alatt, ami két nézés között eltelik, így aztán mindig
rácsodálkozom nemcsak a történet gyöngécske voltára, hanem arra is, hogy
ezt a kicsit sablonos, kicsit erőltetett és eléggé propaganda-ízű
cselekményt Antonioni milyen zseniálisan úsztatja át a költészetbe. Tovább
|
könyv
Benedek Szabolcs: Átkozott provincia
| 2011.10 |
Amikor tavaly egy meleg nyári napon
átutaztam Ungváron, mivel egy kisebb társasággal voltam és amúgy is
nagyon siettünk, nem látogattam meg Balla D. Károlyt. Nem látogattam
meg, de miközben a városban araszoltunk, nézelődtem, és próbáltam
kitalálni, merre lehet az az akkortájt bizonyára a szokottnál is forróbb
manzárdszoba, amelyből Balla a világ történéseit figyeli, és ahonnét
rendszeresen tudósít szemlélődéseiről – hol az írói életmű részeként,
hol ahhoz ezer szállal kapcsolódva online felületen. Tovább
|
könyv
A magyar badarokról
| 2011.08 |
Megtisztelő számomra, hogy Tarján Tamás a Magyar badar című limerik-gyűjteményről írt kritikáját velem kezdi: »„Van egy hely, a neve Barkaszó” – a valóban létező s itt rímhívó településnévről Balla D. Károlynak nem a tarka szó vagy a barka beszéde jutott eszébe. Valami egészen más.« - írja Tarján. Tovább
|
film
Ginsberg, Üvöltés
| 2011.08 |
Mit kerteljünk: Jeffrey Friedman és Rob Epstein 2010-es munkája
filmalkotásként talán nem lenne eléggé jó, ha nem Ginsberg monumentális
költeménye adná a vázát. Ez a váz azonban oly erős, hogy könnyedén (de
súlyos léptekkel) viszi előre a filmet, jószerével csak rá kellett
akasztani a jeleneteket. Tovább
|
film
Poitier fekete mosolya
| 2011.08 |
Valljuk be: a Forró éjszakán Sidney Poitier nélkül nem lenne
az, ami. Az izgalmas történetre és a remek rendezésre az ő személyes
varázsa teszi fel a koronát. Játéka roppant plasztikusan fejezi ki
filmbéli helyzetének összetettségét és ellentmondásosságát:
merészelhet-e a szigorú Mississippi államban egy északról jött fekete
nyomozó okosabbnak mutatkozni, mint helybéli fehér kollégái? Tovább
|
film
Polanski: Őrület
| 2011.08 |
Polanski igen közel állt ahhoz, hogy igazi
intellektuális krimit alkosson. Kár, hogy a művészi szempontok felett győzött a piaci szemlélet. ...Filmje zseniálisan indul: a Párizsba
érkező házaspár a szállodában felfedezi, hogy az asszony bőröndjét
elcserélték a reptéren, ezt bejelentik, majd amíg a férj zuhanyozik,
felesége eltűnik a szobából. És kezdődik az őrület. Tovább
|
film
Ha Don Juan nő lett volna
| 2011.07 |
Természetesen nemcsak azért érdemes megnézni Roger Vadim kissé nehézkes című filmjét ( Don Juan, avagy: Don Juan, ha nő lett volna;
Don Juan ou Si Don Juan était une femme…, 1973), mert filmvásznon ekkor
láthattuk utoljára Brigitte Bardot kebleit (többször) és fanszőrzetét
(egyszer), hanem azért is, mert érdekesen felépített, különleges
hangulatú alkotás akkor is, ha nem tartozik a filmművészet nagy remekei
közé és kissé talán a cím felkeltette várakozást is alulmúlja. Tovább
|
tv
Húz az unalom
| 2011.07 |
Eleinte úgy tűnt, kedvencünk lesz az ATV új beszélgetős műsora, a Húzós.
A címe ugyan nekem cseppet sem tetszett, már csak azért sem, mert
egyáltalán nem fejezi ki azt, amit a képernyőn látunk: kényes kérdések,
forró pillanatok, rázós ügyek vagy feszült hallgatások helyett sokkal
inkább a kedélyesség jellemezte a beszélgetéseket (egy-egy ritka
kivételtől eltekintve). Tovább
|
film
Az építész hasa
| 2011.07 |
Az 1990-es évek legelején, amikor Évával a budapesti mozikban először
szabadultunk rá a friss nyugati kínálatra, habzsoltuk a
Greenaway-filmeket. Még érződött a botrányszag A szakács, a tolvaj, a feleség és a szeretője
körül, s mi nem tudtunk betelni a felkavaró és páratlanul szuggesztív
képi világgal s az ezt kísérő hatásos zenével. No persze a történet sem
volt akármilyen. Tovább
|
film
Woody Allen: Férjek és feleségel
| 2011.07 |
BAFTA-díja és Oscar-jelöltsége ellenére a hőn szeretett Woody Allen Férjek és feleségek
című filmje nem nyújtott igazi élményt. Kicsit unalmas, kicsit
önismétlő, kicsit közhelyes. Tovább
|
film
Medve-szimbólum és felelősség
| 2011.07 |
A súlyos művészi filmdráma és az olcsó
családi mozi között nagyjából éppen félúton helyezkedik el a svéd Lasse
Hallström rendezte Befejezetlen élet (An Unfinished Life,
2005). Legnagyobb gyengéje alighanem az oly sokszor feldolgozott
alapsztori szokványossága. Tovább
|
film
Hány az óra, Vekker úr?
| 2011.07 |
Megkockáztatom: az egyik legjobb magyar
film. Nekem legalábbis nagy élményem. Bő húsz éve is meglehet annak, hogy először láttam, most
újranézve mégis pontosan felidéződött néhány jelenete. Ha nem is
olyan élesen, mint pár éve, amikor a „kárpátaljai időről” szóló jegyzetemet a film szimbolikus
jelenetére hivatkozva kezdtem. Tovább
|
film
A brutalitás poézise
| 2011.06 |
Abban zseniális a Született gyilkosok,
hogy képes felülírni szépérzékünket és két órára felfüggeszti bennünk a
jó ízlést csakúgy, mint a morális tiltakozást – épp ezzel juttatva bennünket megrázó művészi és erkölcsi élményhez. Amelyet nem is könnyű megélni. Tovább
|
film
Észak, Északnyugat
| 2011.05.30 |
Egyik kedvenc Hitchcock-filmem. Ebben
támad rá Cary Grantre a sivatag közepén egy permetező repülőgép. Azt
persze nem tudni, miért ilyen bonyolult módon akarják eltenni láb alól a
tévedések áldozatává vált főhőst – de aki valaha látta a jelenetet,
soha nem felejti el, erről gondoskodott a Mester a támadás idegeket
feszítő késleltetésével és a későbbi, fejlettebb technikájú akciófilmek
hatásosságát felülmúló, páratlan ritmusú dramaturgiájával. Tovább
|
könyv
Tsúszó: Utazások innen és túl
| 2011.05.30 |
Az Utazások innen és túl Tsúszó Sándor kései műve. Alább olvasható a recenzióm eredetileg 1996-ban jelent meg akkori, nem túl hosszú életű Pánsíp című folyóiratunkban egy összeállítás keretében, amely Rollay Dák Bélának az írásomra tett kritikai észrevételeit és az akkor Svédországban teljes elszigeteltségben elő idős Tsúszó Sándor levelét is tartalmazta. A közlemények előzményéül Bodó Lea írása szolgált (Hatodik Síp). Egy kis tsuszológia címen a teljes anyagot komplex blogomban rekonstruáltam. Tovább
|
film
Múlt nyáron, hirtelen
| 2011.05.23 |
Egy jó krimi izgalmával felér az a feszültség, amelyet Joseph L. Mankiewicz 1959-es filmje teremt ( Múlt nyáron, hirtelen – Suddenly, Last Summer).
Haláleset, rejtély, téboly és lélektani nyomozás is szerepel a
kelléktárban, a történet azonban mégsem bűnügyi. Igazi emberi drámákat
tár elénk a történet, amely nagyrészt zárt térben zajló párbeszédek és
kevés szereplős jelenetek révén bontakozik ki. Tovább
|
film
A hullaégető
| 2011.05.16 |
Hátborzongató alkotás Juraj Herz 1968-as filmje, A hullaégető
(Spaľovač mŕtvol). Újhullámos groteszk, nyomasztó film noir, társadalmi
szatíra, történelmi kórkép és pszichothriller egyszerre: hogyan válik
egy példás életű, de beteges lelkületű kisember családtagjai gyilkosává,
miként emeli a szintén beteges ideológia kisemberből reménybeli
népirtóvá. Tovább
|
irodalom
Thézeusz vagy Ikarosz?
| 2011.05.16 |
„...nem vagyok alávettetve a helyi tabuknak
és legendáriumoknak sem, megfogalmazom hát a tételem: noha minden erőfeszítés
egy jelentős, európai mércével mérhető szépliteratúra kialakítására irányult
az elmúlt évtizedekben, a puszta működés akadálytalansága érdekében oktrojált
nem-esztétikai értékrend elsősorban e cél elérését zárta ki.” - Kovács Imre Attila esszéje először az UngBereg 2000 c. almanachban jelent meg. Tovább
|
film
Halálkeringő - szédülés nélkül
| 2011.05.02 |
Köves Krisztián Károly 2010-es filmje jófajta
pszichothrillernek indul, de a történet fokozatosan felszámolja saját
műfaji kereteit. Miközben igényes, művészfilmbe illő képi elemek uralják
a látványt, aközben komikus és abszurd elemek épülnek a történetbe, ami
még nem lenne baj, de jönnek sorra a sablonmegoldások is. Tovább
|
film
Bergman: Farkasok órája
| 2011.04.25 |
Ingmar Bergman mestere annak, hogy a lehető legkisebb helyen a lehető legtöbb feszültséget megteremtse. Ebben a filmjében (Farkasok órája, 1968) ezt ezúttal nem csupán az egymáshoz közeledő és egymástól távolodó karakterek közti szikrakisülésekkel és a lélek belső feszülésével érte el (mint legtöbb alkotásában), hanem a szürreális ábrázolás klasszikus elemeinek az alkalmazásával. Tovább
|
film
T.Ú.K. - Tanár úr kérem!
| 2011.04.11 |
Az öröm legalább háromszoros: új magyar tévéfilm született; Karinthy Frigyes művei alapján készült; nagyon-nagyon jó lett! A T.Ú.K. - Tanár úr kérem! c. produkciót (rendezte Mátyássy Áron, 2011) tegnap sugározta az m1, és mi nagy élvezettel vettünk részt az többszörös időutazásban: vissza a 20. század elejére, Karinthy korába, s azon belül is ingajáratban a felnőttkor és a diákévek között. Az alapötletet nyilvánvalóan az író Találkozás egy fiatalemberrel c. novellája adta, sikerült azonban jót csavarni rajta: a filmben ifjú önmagával agyműtétje közben találkozik a főhős, s ennek megfelelően váltakoznak az Utazás a koponyám körül c. regényből és a Tanár úr kérem! történeteiből ismert epizódok, bőven megtűzdelve más írásokból vett motívumokkal, sőt, versrészletekkel. Tovább
|
|
|